tisdag 4 december 2012

tand fram, tand ut och magsjuka... och SNÖ!


 Ja det är mycket som händer nu. Allt började i fredags men en hel dag hos tandläkaren. Vi började med Bella som skulle till oralkirugen där det nu var dags att frilägga hennes tand som kommer i gommen. Det var en procedur som nog var ganska jobbig. De bedövade henne under  15 minuter och sen visade sig att tanden inte riktigt låg där de hade förutsätt att den skulle vara, men de löste detta till slut så nu har hon en gulkedja i munnen som det ska dras i tills tanden sitter där den ska. Så flytande kost hela helgen blev det vilket inte alltid är så roligt. Men nu är denna flytande helg över och hon får äta lite skonsam man denna vecka. På torsdag ska stygnen bort och rälsen ska in.
När vi var klara med Bella fick hon åka hem till mormor och Tidde medan jag hade fått en tid till tandläkaren med min hemska tandvärk. Det visade sig att det inte var något större fel på tanden, inget hål som orsakade min värk. Det svarta var missfärgning förmodligen orsakat av kaffe. Men värken kom av att den var väldigt malplacerad vilket gjorde att jag hela tiden bet mig i kinden så där var det fullt av sår och väldigt svullet. Detta gav mig två alternativ. Det första var att ha det så här... det andra var att dra ut tanden. Inget speciellt svårt val, men tid för att dra ut tanden fanns inte förrän efter två timmar. Så jag fick åka hem till mamma och vänta där tillsammans med Bella som nu mådde lite bättre. Och denna tand hade nog gärna velat stanna kvar i min mun för tandläkaren fick hålla på i 40 minuter och dra och vicka innan han fick ut den. Det var rejält trångt i munnen så det var nog bra att jag fick ut den. Nu är den borta och kan inte besvära mig något mer.
Jag har jobbat natt hela helgen så vi har tagit det ganska lugnt. Innan jag skulle åka i väg i söndags kom Ulle, Wilma och Nicke förbi en sväng för lite adventsfika. Undra lite efteråt om de ångrade sig då mitt under fikat börjar Hugo att hulka och kräks rakt över bordet... Det är inte klokt vad magsjuka kan komma fort, helt utan förvarning. En timme senare kräktes även Victor. Jag har aldrig sett något barn kräkas på detta vis, helt sant så sprutade det rakt ut ca 20 cm från munnen under några sekunder.
Så trodde vi igår att det äntligen var över då de åt middag på kvällen och verkade ganska pigga men då kräks Hugo i natt igen efter att ha sovit väldigt oroligt under hela natten. Antar att han mådde ganska illa innan det kom upp. Så imorgon och på torsdag blir jag hemma från jobbet igen. Bara Richard och jag klarar oss då vi ska åka till tyskland på fredag och gå på julmässa i Lubeck. Skulle inte förvåna mig om vi ligger och kräks på fredag. Denna resa fick vi i julklapp förra året av Leif och Birgitta, det ingick även barnvakt och hundvakt. Vi har verkligen sett fram emot denna resa så det skulle vara så tråkigt om vi var sjuka. Hjälp oss att hålla tummarna för att vi ska klara oss.
 I natt har det kommet en hel del snö, vilket jag tycker är väldigt mysigt. Jag tycker att det ska vara vitt på vintern då det är mycket trevligare då. Trots magsjuka var jag och grabbarna tvungna att gå ut och rasta lite hundar och det var kul att se hur grabbarna tittade på snön. Hugo sa bara OHHHHH när vi gick ut. De var ju så små förra vintern att de minns ju inte snön. Däremot tyckte framför allt Victor att det var lite jobbigt att gå i snön och ramlade flera gånger.




Inga kommentarer: