måndag 11 juni 2012

första grisen skjuten

  
Nu är grillkvällarna räddade i sommar, första grisen skjuten. Denna gång tog det endast en halvtimma innan Richard var hemma igen och frågade om jag skulle vara vaken en liten stund till... Vi har nog lite jobb framför oss jag har skjutit en gris. Det var bara att ta på sig storstövlarna och ge sig upp till gärdet. Det är nu man är glad över vår "barnvakt", annars hade man aldrig vågat gå utanför huset. Och visst där låg den en fin matgris men väldigt tung. Det är inte lätt att dra en gris på en plöjt gärde i ett rep. Vi drog över gärdet där Richard kunde ta ur den och så gick vi tillbaka för att hämta en pulka att dra den på.
Victor sover lite oroligt och har kommit på att han kan ställa sig upp i sängen om han vaknar så jag stannar kvar nu så jag ser att han somnar om ordentligt igen, tror Richard fixar den själv på pulkan får gå ut och hjälpa honom när han kommit tillbaka.
Alice har tjatat om att hon vill att vi väcker henne om Richard skjuter en gris men då det har varit skoldag dagen efter har vi sagt att hon får vänta tills det är sommarlov. Nu är det ju bara några dagar kvar så då tänkte vi att hon skulle få komma upp och bara titta. Men vet ni vad hon svarade när jag väckte henne? "Men mamma vad är klockan.... kvart i elva! jag kommer ju vara jättetrött imorgon om jag går upp nu" Sen la hon ner huvudet på kudden igen och somnade. Klok unge vi har, lite klokare än sina föräldrar.
/Linda

3 kommentarer:

Sandra på Ön sa...

Vad sött svarat av henne tycker jag :)
Vilken jaktlycka, har aldrig smakat den typen av griskött. Hur smakar det?

Richard och Linda sa...

svar Sandra: Griskött är väldigt gott och smakar lite mildare än annat vilt tycker jag. Passar bra till allt.

johanna-tvillingmamma sa...

sv:hihi, ja vi har varit hemma på permission och idag ska vi tillbaka och för att bli utskrivna! Det är såååå skönt att vara hemma igen!

Goa tjejer du har! Det där att springa tillsammans längtar jag efter, när hela familjen tar sig ut i skogen och svettas tillsammans och ses slåss om duschen när man kommer hem ;-)

kramar!