fredag 1 juni 2012

äntligen klar...

Nu äntligen är tårtorna klara!!!! Jag fixade det till slut. De har förföljt mig hela veckan. Det började med att jag skulle göra tårtor med sugarpaste något jag aldrig tidigare har gjort. Hittade många recept på nätet och bestämde mig för ett. Jag var ju tvungen att inhandla lite som jag normalt inte har hemma som ex glycerol. Detta finns ju bara på apoteket så jag började där, där skattade de åt mig och sa att det var minsann inte glycerol jag skulle ha utan flytande glykos. Något de så klart inte hade hemma utan var tvungen att beställa, jag som är ganska godtrogen tänkte att jag har nog fel eftersom det verkade så himla galet. Fann då glykos på ICA och tänkte vad bra då kan jag ju göra sugarpasten som planerat. Väl hemma till receptet står det så klart att det är glycerol som jag ska ha. Jag blir så trött ibland, att man inte kan få handla det man vill.... Richard fick fixa glycerol på väg hem från jobbet och en dag för sent kunde jag sätta igång. Detta var verkligen inte krångligt utan det gick väldigt bra. Vad jag inte visste var att det gick åt så mycket floursocker, två paktet/sats. Men de fick sen ligga och vila tills idag.
Under denna vecka har det även bakats chokladbollar, bullar och kärleksmums. Då det kommer 4 barn under 2 år var en är allergisk mot ägg har jag även gjort små minitårtor som är helt äggfria och minimalt med socker lite endast i tårtbotten. Det ska bli kul att se Hugo och Victor äta sin första bakelse.
I kväll skulle jag slå ihop tårtorna och som vanligt tycker jag det är kul men nya fyllningar, denna gång blev det polkachokladfluff och rabarbermousse. Det ska bli spännande att smaka på, kan ha blivit lite tungt för tårtan men är det inget kladd blir den väldigt torr och det vill ingen ha.
Jag vill även göra personliga tårtor vilket är lite svårt när killarna bara fyller 1 år, men till slut kom jag på detta tema. Det är så att både Hugo och Victor har var sin helikopter som de har älskat sedan de fick dem. De kan sitta och snurra på propellern eller hjulen hur länge som helst, egentligen tycker de nog om allt som snurrar men dessa helikoptrar är något speciellt. Tänkte så klart att det skulle vara just helikoptrar men då jag gärna inte ville sätta deras nerbitna utan tänkte köpa ny fanns det så klart inga kvar. Men jag kan tänka mig att även dessa små propeller plan kommer bli lika roliga. Jag blev inte helt nöjd då det var väldigt svårt att få hela sugarpasten på tårtan utan att den gick sönder. Fick lappa och laga lite och sen har jag ju inte speciella verktyg för detta nöje utan använder mina händer till hjälp. Då jag även var lite trött plattades de mesta med fingertopparna istället för att använda kavel då det hela tiden fastnade i bänken trots maizenamjöl.  Är dock nöjd med slutresultatet. Helt godkänt.
Nu är alla förberedelser klara så nu hoppas jag även att Victor vaknar feberfri i morgon. Han har nämligen haft 40 graders feber idag. Inga andra tecken på infektion som någon förkylning utan bara feber. Jag blir alltid lite rädd när Victor får feber och just 40 grader helt utan anledning känns inte helt ok. Förmodligen är det bara något virus men har det inte försvunnit måste vi nog åka till sjukhuset för att utesluta infektion från shunten. Ibland undrar jag om jag nu kommer bli en sån där nojig mamma som tror det värsta så fort han mår dåligt, jag som aldrig har varit sån förut utan snarare tvärt om. Men i sådana fall är det kanske inte konstigt.
I morgon ska vi fira de coolaste killarna i spångalund som fyller 1 år och jag ska försöka hinna sova lite innan det är dags att gå upp igen.
God natt/ Linda

1 kommentar:

Anonym sa...

WOW!!! Vilka häftiga tårtor!!
Dom ska du HELT KLART vara kalasnöjd med!!! :o))
Hoppas, & håller alla tummar jag har, för att Victor blir pigg & frisk till kalaset!
Kram från SnåretPia