söndag 19 februari 2012

Cystan borta!!!!! men....

Ja det är sant denna stora cysta som Victor har haft är numera borta!!!! Vi gjorde ett ultraljud i torsdags och då läkaren började se lite undrande ut frågade vi vad det var han såg, svaret blev "Jag ser ingenting" han letade en bra stund men såg fortfarande ingenting utan han tog hjälp av en lite äldre kollega som även han skulle titta. Svaret blev åter igen, det fanns inte längre någon cysta och hjärnan ser helt symmetrisk ut. Detta svar var som ljuv musik i våra öron. Men...... ja det får ju inte gå helt smärtfritt. Efter att vi tog stygnen har jag märkt att det är vätska som kommer fram precis vid ingångshålet till shunten. Denna vätska kommer endast fram när Victor ligger ner och så fort han reser sig försvinner vätskan igen. Jag har tänkt att den kommer att försvinna och om vi får en bra svar vid ultraljudet kommer oron att försvinna, MEN min oro försvann inte utan den blev snarare mer.
Jag kände att jag inte kunde vänta ända tills återbesöket i linköping utan var tvungen att låta någon se på honom. Fick en tid i fredags och mycket riktigt det är en läckage som rinner ut av trycket när han lägger sig ner. Läkarna i linköping var inte oroliga utan sa att i många fall kan kroppen fixa detta själv utan någon åtgärd, så det är det vi hoppas på nu. Tyvärr har vi ju inte haft turen de andra gångerna de har trott att det ska fixa sig av sig själv, men både Richard och jag tycker att det är aningen mindre idag mot igår. Är lite rädd för att det är för att vi vill så gärna att det ska vara så men det har i varje fall inte blivit mer. Vi ska tillbaka till sjukhuset på fredag så får vi se vad som händer sen. Victor mår för övrigt som en prins och har inget ont av detta och det är mycket lättare att tackla denna grej när vi vet att cystan inte längre ligger och trycker på hans hjärna så nu hoppas vi att det ska kunna lösa sig utan några kirurgiska ingrepp.
/Linda

Inga kommentarer: