tisdag 29 oktober 2013

amning/flaskmatning

Detta med amning och flaskmatning är något som varit i fokus de senaste tre veckorna.  Det finns alltid många olika åsikter angående detta och jag har alltid sagt att jag vill amma mitt barn men inte till vilket pris som helst.  Izabelle och Alice var aldrig något problem de åt och gick upp i vikt helt enligt kurva.  Hugo och Victor gick att amma fullt i fem veckor sen kändes det ganska bra att gå över på ersättning och när man har tvillingar var jag glad så länge det gick.  Denna gång var det en självklarhet att jag skulle amma och att mjölken inte skulle räcka till fanns nog inte med i min tanke.  Till en början gick det bra och Nils var så nöjd och verkade äta ordentligt men vad jag inte märkte var att han åt mindre och mindre.  Självklart såg jag att han var tunn men bvc sköterskan var inte orolig.  Men Nils började bli lite mer orolig och hade svårt att komma till ro och för tre veckor sedan när han var en vecka från två månader vägde han endast 3910 gram han hade bara gått upp 90 gram på två veckor!  Nu inhandlades det en bröstpump för jag misstänkte att han endast åt medan mjölken kom av sig självt.  Så pumpa och intensiv amning påbörjades.  Tre dygn senare kändes allt väldigt bra och Nils var åter igen en nöjd bebis. Denna gång varade det i tre dygn och i och för sig 100 gram tyngre men nu ville han åter igen amma hela tiden så efter en hemsk natt och en förmiddag som inte var ett dugg bättre hälde jag upp en flaska ersättning och han svepte allt.  Detta leende jag fick efter gjorde faktiskt att tårarna kom.  Han såg så nöjd och mätt ut. Förstår ni hur det känns när man har försökt att mätta sitt barn utan framgång och så kan det vara så enkelt. Äntligen måste han ju ha tänkt, äntligen fattade hon att jag var hungrig.
Nu förstod jag att mat fanns det inte i tillräcklig mängd så nästa steg blev amma,  pumpa och ge på flaska. Kände att detta tog mycket tid och framför allt tog det mycket tid från de andra barnen så nu för tre dagar sedan bestämde jag mig.  Nu är det slutpumpat!!! Skönt beslut att ta och idag var vi på bvc för vägning.  Nils väger numera 4900 gram!  Upp 890 gram på två veckor.  Att jag gjorde rätt.  Det känns så skönt det är ju faktiskt så att amning i all ära men det viktigaste måste ju ändå att ha ett mätt barn som växer som det ska.
Min älskade Nils är nu inte bara en väldigt snäll och go bebis utan även mätt.  Nu hoppas vi att detta leder till lite mer sömn oxå.  Men man kan ju inte få allt;-)

Inga kommentarer: