söndag 6 april 2014

tandagnissel!!

Äntligen efter en lång dag och ganska lång och gnällig kväll sover nu alla barnen. Idag är det en sån dag som man mer eller mindre bara vill att den ska ta slut. De förekommer tack och lov inte allt för ofta men trött trött trött säger jag bara. Dagen började ändå ganska bra, vi skulle in till stan för att fira mina brorsbarn William och Moah som har fyllt år. Då tjejerna skulle på träning var vi tvungna att åka in på förmiddagen för att hinna med och morgonen flöt på bra. Eftersom Richard jobbar idag och för att hinna med djuren innan vi skulle åka fick tjejerna kliva upp lite tidigare än vad de egentligen ville men annars hade vi aldrig hunnit. Men faktiskt så satt vi alla i bilen kl 09.20 och jag tyckte inte ens vi var speciellt stressade.
Efter lite fika inne i stan gick bilen sedan vidare till Gamleby för fotbollsträning och självklart så är Victor tvungen att somna fem minuter innan vi sedan var hemma... Här började det första tandagnisslet.
Tänkte ändå att jag försöker bara köra på som vanligt så kanske han somnar om efter lite mat. In och börjar laga lunch som egentligen redan borde ha varit klar i grabbarnas mening. Lite potatisplättar fick jag dock i hop ganska snabbt och alla slank ner i deras hungriga magar. Hugo var trött efter maten och protesterade inte speciellt mycket mot att gå och lägga sig men Victor hade ju redan sovit. Efter 1.5 timme började jag ge upp hoppet om att Victor skulle sova. Han stod på huvudet i sängen och kravlade omkring och gjorde allt för att inte somna. Så det blev att sätta på en film istället för att inte väcka Hugo. Ja och Victor satt väl kanske i fem minuter sen var det igång igen. Han klättrade bokstavligen på väggarna, han var livrädd för att om han skulle slappna av skulle han nog somna. Så fortsatte han resten av dagen. Tror vi har bråkat om allt som går att bråka om idag, han kan inte förstå varför han inte får hoppa från soffan och springa över bordet. Knäpp mamma han har va???
Vi fick en lite stund ute utan bråk när vi skulle märka lammen som ännu inte var märkta, det tyckte han till och med var roligt. Springa och jaga får i en hage det kan han. Blev lite bråk när vi skulle in då han inte ville gå in, men det tillhör väl.
Victor satte sen pricken över i:t när han innan han somnade drog sönder rullgardinen som är typ en vecka gammal... Gick dock att laga som tur var:)
Väl var både Hugo och Victor i säng och jag tänkte nu ska jag bara lägga Nils och sen ska jag vila mitt huvud. Men då var det Nils tur, han som aldrig säger varken bu eller bä hade idag bestämt sig för att inte sova. Från ingenstans blev han helt enormt arg eller ledsen eller om han hade ont. Jag vet inte??? Han fick en tand här om dagen så jag tänkte om han hade ont i munnen kanske, han var även väldigt gasig kanske ont i magen??? Vad vet jag. skrek gjorde han och skrattade om vart annat. Tillslut efter två timmar så somnade han i min famn, något som han aldrig gör annars. Något skumt var det men nu sover han i sängen i varje fall och jag hoppas han nu sover hela natten.
Richard var är du??? Jag behöver dig!!!! Tur att du kommer hem i morgon du är saknad.
Nog om denna dagen imorgon väntar en ny och förhoppningsvis en dag med mindre gråt och mer skratt.

Inga kommentarer: