torsdag 3 april 2014

Norge-besök!


Idag har min syster Emmie varit här på besök, hon har under de senaste åren bott i Norge där hon har jobbat. Nu har hon äntligen bestämt sig för att flytta hem igen. Så till sommaren kommer hon med flyttlasset och vi får väl se hur länge hon stannar men jag har goda förhoppningar. Det känns verkligen som hon har bestämt sig nu för att komma hem på riktigt.
Idag fick hon i varje fall känna lite landet luft och gosa lite med lammen. Emmie är en riktigt stadstjej och så att få in henne i fårhagen och trampa i en och annan bajshög var en stor bedrift. Vi är väldigt olika och har alltid varit det. Emmie föredrar shopping i stan medan jag hellre tar en promenad i skogen. Men när hon kommer tillbaka ska jag nog få henne att gilla lugnet på landet. Vi har många år att ta igen.
Idag har vi även varit på sjukhuset med Nils. Vi har väntat ett par veckor på att få komma efter att de upptäckte ett blåsljus på Nils hjärta. Först vid 6-mån kontrollen hörde läkaren ett som då ville att en barnläkare skulle lyssna. Så en månad senare lyssnade en barnläkare som tyckte det lät som ett blåsljud man har när det finns ett hål i skiljeväggen i hjärtat (VSD). Hon tyckte inte att det lät som något stort och i sådana fall skulle det inte krävas någon operation, men då man inte vet riktigt säkert ville hon att han skulle göra ett ultraljud på hjärtat. Då Nils är väldigt välmående och ser absolut inte hjärtsjuk ut har jag egentligen inte varit orolig men ändå så har jag haft en klump i magen. Igår ringde de och undrade om vi kunde komma in med kort varsel redan som idag. Då jag mer än gärna bara ville få detta avklarat fick Richard ta Hugo och Victor en stund på brandstationen så jag kunde gå upp själv med Nils. På plats var det två läkare som lyssnade och båda var väldigt överrens om att blåsljudet knappt hördes och lät som ett vanligt godartat blåsljud, det vill säga inte VSD eller något annat hjärtfel. De ansåg inte ens att någon ultraljud behövde göras. Och de höll båda med om att han ser ju väldigt välmående ut, eller kanske matglad vad var de ville säga. Nils är rund och go och charmade båda två. Nöjd och glad hela tiden trots en ganska lång undersökning. Så nu är han åter igen friskförklarad. Hoppas nu verkligen att de inte hittar några andra konstigheter för det känns som om de "letar" fel på Nils. Antagligen för vad som hände med Victor. De ända som inte gör det är väl Richard och jag. Vi ser bara en väldigt go, glad och frisk unge!

Inga kommentarer: