tisdag 8 april 2014

Regn regn regn


Regnet bara öser ner utanför fönstret idag, man saknar solen fort när man en gång fått se den. Men grabbarna älskar när det regnar. Det är ju lite underligt hur det går att hitta nya saker att göra i skogen hela tiden, snacka om en stor lekpark de har. Det finns allt, kottar, kojor högt gräs träd att klättra i och träd att klättra över. Ja och idag fanns det inte bara bäcken med vatten att leka i utan mycket lera som var väldigt plaskvänligt. Skitigt men kul, Hugo ramlade lite det var i och för sig lite mindre kul men han borstade av leran från händerna och sen var ha på´t igen. Det är så bra på förmiddagarna eftersom Nils oftast sover ganska länge då vilket ger oss tid att gå en sväng i skogen som kan vara lite mer besvärligt med Nils. Efter en timme i regnet tyckte Hugo dock att det var dags att gå in. "Hugo kall, gå in" sa han. Då är det dags.
Nu sover alla tre (Nils har ännu inte vaknat från förmiddagsvilan) vilket ger mig lite tid för mig själv. Det har inte blivit så mycket av den varan de senaste dagarna då de sällan sover samtidigt. Men ibland händer det.
Jag har varit inne på detta förr men jag förstår verkligen inte de som har sina barn på dagis när de är föräldrarlediga. Skulle jag verkligen byta bort dessa förmiddagar mot att åka och lämna bort dem??? Nej ibland känns det som om samhället nervärderar föräldrar till att tro att vi inte skulle kunna uppfostra och sysselsätta våra barn. Fattar verkligen inte varför de ens får vara på dagis innan tre års ålder när det finns någon som är ledig hemma. Skulle regelverket ändras så skulle barngrupperna automatiskt minskas och många problem skulle lösas. Dagis har nästan blivit något som alla måste gå till, nästan obligatoriskt. Som när man börjar skolan vid sex års ålder så ska alla barn in på dagis när de fyller ett år. Jag är verkligen inte emot dagis, tvärtom! Jag tycker dagis är jättebra och våra barn har alltid trivts på dagis, men dagis är för barn när deras föräldrar arbetar. Barn ska inte vara på dagis när föräldrarna är lediga, då tror jag att barnen har det bäst hemma. Och jag tror verkligen inte att de kommer efter i sin utveckling för att de är hemma med mig under ett års tid. Jag älskar mina barn och jag vill umgås med dem så mycket som möjligt, snart är de stora och då vill de inte vara hemma. Detta är min åsikt och det finns säkert de som håller med mig men det finns väldigt många som anser att det är en rättighet att ha sina barn på dagis och denna egentid som alla pratar om ska man få när barnen tillbringar sin tid där. Man kan ju undra varför dessa människor som tror att det finns plats för en massa egentid när man skaffar barn verkligen skaffar barn.

Inga kommentarer: