onsdag 2 oktober 2013

öppna förskolan

Idag tänkte jag att nu slår jag till,  vi hittar på något roligt för dagen.  Självklart har jag tänkt att öppna förskolan måste vara himmelriket för mina två stora killar.
Dagen började med att stressa halvt ihjäl mig för att hinna med så alla fick frukost kissade efter frukost och att alla tre inklusive mig själv inte skulle dyka upp i pyjamas.  Vi blev lite osams då Hugo hellre ville sitta en kvart på pottan för att samtidigt se på film,  Victor sprang runt naken och bara skrattade och Nils var helt galen för han fick aldrig äta klart.
Väl ute insåg jag att bilstolarna stod utanför bilen och var tvungna att sättas in vilket inte är gjort i en handvändning. Till slut satt i alla fall alla i bilen och vi var på väg.
Tänkte att nu blir det kul. Så till stan for vi lastade ut vagn och ungar ur bilen och gick ner med hela min guldlass fortfarande med tanken att detta kommer att bli kul.  Vi var bland de första på plats så vi hann i alla fall.  Grabbarna började lite försiktigt att utforska hela stället och efter en stund var de i full färd att bygga med stora legobitar. Allt flög runt i rummet och de hade jätte kul.  Victor var lite tveksam mot pappor som stod i vägen medan Hugo tog väl hand om dem.  Sen mitt i leken var det dags för sångstund då bröt det första helvetet löst. Victor ville inte alls det utan ville ju så klart leka men på öppna förskolan ska det vara sångstund så då släcks detta nyfunna helt underbara rum ner och man blir utvisad ut och måste beblanda sig med hur många människor som helst som man inte känner.  Klart att Victor inte ville detta.
Vi löste detta med att sätta oss bland lite böcker och där hittade vi även lite leksaker.  Nils som inte ännu fått äta klart sedan morgonen fick nu en chans att få lite mat.  Tur var även att Elin var på plats och gav mig en och annan hjälpande hand för då mitt i amningen ser jag hur Victors ansiktsuttryck att nu är det dags för att bajsa.  Frågar om han är bajsnödig och visst är han det slänger över Nils som fortfarande hänger kvar i mitt bröst då jag ser att det verkligen är panik och visst hann jag inte.  In på toaletten och byta byxor och sen ut igen och fortsätta där jag slutade.  Nils börjar kanske vänja sig med att aldrig få äta klart ;-)
Nu började det närma sig hem gång men då ville de leka med lera som stod framme.  Ok sa jag en liten stund kan vi nog hinna med nu hade även Nils äntligen somnat.  Så lite degade och sen var det dags för att ta dem där ifrån.  Detta gick dock bättre än väntat först försökte de att sätta sig på tvären men de gav sig utan tjafs och snart var vi ute och på väg till bilen igen.
Ja och på väg hem så somnade de så klart så hemma fick jag två ganska trötta och vem är trevlig när man är trött?  Det började med bråk med Hugo om att vi skulle äta mat och inte se på film.  Så en väldigt trött och ledsen Hugo åt till slut upp sin mat och väl i säng var vi åter igen sams.  Vill aldrig att de ska somna när vi inte är sams. Men då de hade sovit i bilen tog det över en timme innan de somnade.  Nu sover de i alla fall och jag hoppas de vaknar på bra humör.  Kan ju även tillägga att under tiden som jag försökte ge de stora matoch få dem i säng skrek Nils konstant då han åter igen var hungrig.
När grabbarna var i säng satte jag mig ner och gav Nils lite mat och han bara njöt.  Tror han tuttade i över en halvtimme utan att släppa taget sen somnade han och sover ännu.  Så nu sitter jag och slöar lite helt utslagen i ett upp och ner vänt hus.
Efter denna dag är jag väldigt tacksam över att jag inte har ett dagis att stressa till varje morgon och jag tror inte att jag kommer gå till öppna förskolan speciellt ofta.  Det är nog mest anpassat för dessa fikamammor och jag tycker inte det var värt att stressa så pass för en halvtimme lek för mer blev det inte.  Kanske fungerar bättre en annan dag men jag tror det blev för mycket folk och för många olika leksaker och regler på för liten yta.  Kanske det är bättre i gamleby?  Vem vet.
Så sammanfattning av denna dag blir nog borta bra men hemma bäst.
Puss och kram

Inga kommentarer: